Niezwykła moc owoców

Leśne, letnie owocowe.

Owoce… któż z nas ich nie lubi? Słodkie, kolorowe, pachnące latem.

Nie tylko działają na naszą wyobraźnię przywołując miłe wspomnienia, ale korzystnie wpływają również na nasz organizm – zdrowie, urodę i samopoczucie. Dlatego niezwykle ważna jest ich obecność w codziennej diecie.

 

Właściwości i działanie:

  • są źródłem witamin np. witaminy C, kwasów, organicznych, substancji mineralnych
  • najważniejszych ich składnikiem są antyoksydanty, których zadaniem jest walka z wolnymi rodnikami, tym samym ochrona organizmu przed uszkodzeniami, które mogłyby zapoczątkować poważne choroby takie, jak np. nowotwory
  • zapobiegają chorobom takim, jak: cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, otyłość, choroba wieńcowa
  • wpływają na zwiększenie sprawności fizycznej
  • chronią przed przedwczesnym starzeniem
  • spożywanie 1 porcji owoców w ciągu dnia zmniejsza ryzyko chorób sercowo – naczyniowych
  • zapewniają szybkie uczucie sytości, w związku z łatwym i efektywnym uzupełnianiem glikogenu wątrobowego
  • błonnik zawarty w owocach obniża wchłanianie cholesterolu, zwalnia absorpcję węglowodanów i podnosi poziom sytości
  • mają bardzo wysoki indeks sytości, ze względu na zawarty w nich cukier
  • są źródłem potasu, biorącego udział w regulacji gospodarki wodno – elektrolitowej i kwasowo – zasadowej

 

Kiedy jeść owoce?

  • zazwyczaj za porę najbardziej odpowiednią na spożywanie owoców uznaje się rano pierwsze lub drugie śniadanie
  • nie powinno się spożywać owoców późnym popołudniem i w godzinach wieczornych, bowiem spożywanie owoców na koniec dnia sprawia, że cukier w nich zawarty zostanie zmagazynowany w tkance tłuszczowej, ponieważ organizm znajdujący się już w fazie odpoczynku nie zdąży go zużyć
  • dietetycy zalecają spożywanie owoców w połączeniu z musli, jogurtem lub owsianką, by posiłek był bardziej sycący, nie należy jednak spożywać owoców między posiłkami solo, gdyż nagłe wahanie poziomu glukozy we krwi może spowodować wzrost łaknienia, a co za tym idzie pojawia się chęć podjadania
  • powinno się też zadbać o to, żeby nie jeść owoców bezpośrednio po posiłku a najlepiej około 15 minut przed posiłkiem, co pozwoli na uniknięcie niekomfortowego uczucia wzdęć i gazów

 

Owoce, które powinny znaleźć się w diecie:

  • opuncja figowa

– hamuje uczucie głodu

– zmniejsza wchłanianie tłuszczu

– ma działanie odtruwające

  • ananas

– sprzymierzeniec w walce o lepsze trawienie, dzięki zawartości enzymu bromelina pomaga usuwać tkankę cellulitową

– dodatkowo zawiera witaminy A, B, PP oraz żelazo i wapń, zapobiega rozwojowi osteoporozy

  • banany

– jedne z najzdrowszych i zawierających najwięcej potasu owoce

– dodatkowo są źródłem magnezu, witaminy C, błonnika, witaminy B6 i kwasu foliowego

– owoce lekko niedojrzale są bogate w skrobię, która korzystnie wpływa na żołądek

– dzięki zawartości cukrów prostych są jedną z najlepszych przekąsek, bowiem zapewniają szybki zastrzyk energii, skutecznie też obniżają ciśnienie krwi

  • jabłka

spożywane na surowo mają niski indeks glikemiczny, przez co zalecane są osobom chorym na cukrzycę lub hipoglikemię, mają stosunkowo małą kaloryczność (1 średni owoc, to ok. 75kcal),

mówi się, że to również naturalny odświeżacz oddechu, bowiem zawarte w jabłkach kwasy czyszczą zęby

  • owoce jagodowe (m.in. jagody, jeżyny, truskawki, maliny)

poprzez zawarte w nich polifenole mają działanie przeciwzapalne i przeciwoksydacyjne

dodatkowo wpływają na polepszenie pamięci, tym samym chroniąc komórki przed pogarszaniem się ich stanu

wpływają również na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi

maliny i truskawki korzystnie wpływają na skórę zmniejszając pory, działają bakteriobójczo i hamują łojotok, polecane są osobą borykającym się z trądzikiem i słabą kondycją włosów

  • owoce cytrusowe (cytryna, grejpfrut, pomarańcza)

działają oczyszczająco na organizm, zawierają witaminę C oraz flowonoidy, które mają działanie przeciwnowotworowe, są niskokaloryczne

poprawiają pracę układu krążenia i wzmacniają odporność

mają działanie alkalizujace, co pozwala na poprawę gospodarki kwasowo-zasadowej organizmu, zwiększają przyswajanie żelaza

  • żurawina

nawilża skórę i reguluje jej pH

– działa liftingująco i antybakteryjnie, wzmacniając przy tym odporność immunologiczną skóry

  • winogrona

zawierają przeciwutleniacze

zapobiegają powstawaniu skrzepów, tym samym obniżają ryzyko wystąpienia chorób serca, dodatkowo pomagają zapobiegać rozwojowi raka piersi, żołądka i okrężnicy

  • awokado

– nieocenione źródło witaminy C i kwasu foliowego oraz tłuszczów nienasyconych

  • owoce suszone

– źródło błonnika likwidującego zaparcia

 

Źródła:
https://polki.pl/zdrowie/choroby,1-lipca-miedzynarodowy-dzien-owocow,10405614,artykul.html
https://dieta.mp.pl/zasady/67297,czy-wszystkie-owoce-i-warzywa-sa-tak-samo-zdrowe
https://www.ofeminin.pl/fitness-i-zdrowie/zdrowe-odzywianie/najzdrowsze-owoce-na-swiecie-top-10/rmh8nj9
https://www.ofeminin.pl/fitness-i-zdrowie/zdrowe-odzywianie/najzdrowsze-owoce-na-swiecie-top-10/rmh8nj9
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/kiedy-najlepiej-jesc-owoce_43722.html