Dieta śródziemnomorska i jej wpływ na zdrowie

dieta śródziemnomorska - jej produkty

Dieta śródziemnomorska od wieków stosowana jest na południu Europy i coraz chętniej wprowadzana jest do polskich jadłospisów. Przypisuje się jej korzystne działanie na układ sercowo-naczyniowy i zapobieganie rozwojowi takich dolegliwości jak nowotwory czy choroby metaboliczne. Ten model odżywiania jest obecnie uznawany za jeden z najzdrowszych, dlatego chcemy przyjrzeć mu się z bliska.

 

Wyznaczniki diety śródziemnomorskiej:

Trudno wyłonić jedną dietę śródziemnomorską, gdyż jest ona kultywowana w kilku krajach basenu Morza Śródziemnego i różni się w zależności od danego państwa. Warto jednak zaznaczyć, że istnieje kilka reguł na których bazuje ten model żywieniowy mających pozytywny wpływ na nasze zdrowie.

Główne zasady to:

  • ograniczenie spożywania czerwonego mięsa
  • wprowadzenie do diety ryb oraz owoców morza
  • spożywanie lokalnych, nieprzetworzonych produktów
  • wprowadzenie warzyw i owoców do każdego posiłku
  • wykorzystanie oliwy z oliwek oraz naturalnych ziół i przypraw


Wpływ diety na zdrowie:

Dieta śródziemnomorska bazuje przede wszystkim na zdrowych tłuszczach. Dostarcza je z takich produktów jak ryby, oliwa z oliwek i orzechy. Dodatkowo charakteryzuje się dużą ilością przeciwutleniaczy, błonnika i węglowodanów, których głównymi źródłami są warzywa, owoce, rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste.

Korzyści dla naszego zdrowia:

  • zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych
  • obniżenie ciśnienia krwi
  • zapobieganie rozwojowi otyłości
  • działanie przeciwmiażdżycowe
  • działanie przeciwzapalne
  • zapobieganie chorobom metabolicznym

 

Dieta śródziemnomorska w polskich warunkach – jak ją wprowadzić?

Zastosowanie diety śródziemnomorskiej jest możliwe nie tylko w krajach na południu Europy. Chcąc wprowadzić ten model żywieniowy należy korzystać z lokalnych produktów, szczególnie tych dostępnych latem, które są wówczas najświeższe.

Inne przyzwyczajenia, które należy zmienić to:

  • zwiększenie porcji warzyw – podawanych w formie zupy lub sałatki
  • zamiana mięsa czerwonego na ryby przynajmniej 2 razy w tygodniu – korzystanie z tych łatwo dostępnych w Polsce
  • ograniczenie spożywania nabiału
  • używanie zdrowych tłuszczów – oliwa z oliwek, awokado
  • urozmaicenie jadłospisu o różnego rodzaju kaszę lub ryż
  • wprowadzenie owoców jako deseru

Dieta śródziemnomorska to także styl życia, który opiera się na celebrowaniu jedzenia, odpoczynku po posiłku i aktywności fizycznej. Spożywanie posiłków w spokojnej i przyjaznej atmosferze znacznie wpływa na  nasze samopoczucie i zdrowie, dlatego warto wprowadzić śródziemnomorski model żywieniowy do swojej diety.

 

 

https://www.poradnikzdrowie.pl/diety-i-zywienie/diety/dieta-srodziemnomorska-smaczna-i-zdrowa-diet-dla-wszystkich-aa-cGBC-7WJP-r9nG.html

https://radioklinika.pl/dieta-srodziemnomorska-zasady-zalety-jadlospis-na-zdrowie/

https://technologzywnosciradzi.pl/dieta-srodziemnomorska/