Przejedzenie

Okres świąteczny to czas w którym spożywamy nadmierną ilość posiłków. Przejedzenie pojawia się często po obfitym i ciężkostrawnym posiłku, do czego często dochodzi uczucie niestrawność.

 

Co to jest niestrawność?

Niestrawność to zaleganie dużych ilości pokarmowych w jelitach, spowodowane nadmiernym objadaniem się. Powoduje to namnażanie się bakterii w przewodzie pokarmowym dodatkowo wywołuje wiele nieprzyjemnych dolegliwości.

 

Objawy przejedzenia:

  • uczucie ciężkości
  • wzdęcia
  • zgaga
  • zaparcia
  • kłucie w brzuchu
  • biegunki
  • mdłości
  • ból brzucha

Objawy przejedzenia są takie jak przy niestrawności.

 

Co ułatwia trawienie i jak możemy sobie pomóc domowymi sposobami?

  • ciepła herbata rozgrzeje i pobudzi wydzielanie soków żołądkowych, a dodatkowo wspomoże trawienie tłuszczów
  • herbaty ziołowe takie jak mięta, pokrzywa, rumianek, dzika róża, dziurawiec, koper a także napary z imbiry bądź majeranku
  • do czarnej herbaty zalecane jest dodanie szczypty imbiru lub cynamonu, które wspomagają trawienie
  • ciepły kompot z suszonych owoców
  • symboliczna lampka wina, która ułatwi trawienie

 

Po obfitym posiłku proponujemy:

  • kleik z mielonego lnu
  • dużą ilość wody z cytryną
  • napój z octu jabłkowego (1 łyżka octu na szklankę wody wspomaga trawienie działając również oczyszczająco)
  • spacer, wszelka aktywność fizyczna

 

Wskazówki:

  • nie należy głodzić się przed głównym posiłkiem
  • unikaj picia zimnych napojów z ciężkostrawnymi posiłkami
  • należy pić dużo wody do pół godziny przed i po posiłku, by nie rozcieńczać soków trawiennych co może spowolnić trawieni
  • należy unikać napojów gazowanych
  • do głównych dań należy używać duże ilości ziół wspomagających trawienie
  • nie kładź się po posiłku, to powoduje cofanie się treści żołądkowych powodując zgagę, a także refluks

 

Co powinniśmy jeść w kolejnych dniach po przejedzeniu?

Po ciężkostrawnym jedzeniu, należy spożywać produkty, które będą łatwiejsze do strawienia i ponadto nie obciążą układu pokarmowego. Zalecane jest jedzenie dużej ilości owoców i warzyw. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej – należy przyjmować duże ilości wody. Zalecane jest wypicie na czczo szklanki ciepłej wody z cytryna, która wpływa korzystnie na przemianę materii. Ma działanie zarówno odkwaszające, jak i oczyszczające.

Pamiętaj aby ograniczyć ilości spożywanych posiłków. Wiemy jednak, że okres świąteczny i wspólne biesiadowanie nie ułatwiają tego zadania. Mamy nadzieję, że nasze porady i wskazówki pomogą Ci spędzić ten świąteczny czas w dobrym zdrowiu!

 

Źródła:

https://www.wapteka.pl/blog/artykul/bol-zoladka-po-przejedzeniu-sposoby-na-wzdety-i-bolacy-brzuch-jak-sobie-radzic-z-przejedzeniem

https://aptekagemini.pl/poradniki/zdrowie/przejedzenie