Twoje dziecko spędza dużo czasu przed komputerem, nie rozstaje się z telefonem i chce korzystać z tych urządzeń, bez wyraźnie określonego celu? Czy internet to błogosławieństwo czy jednak przekleństwo?
Zastanów się, czy nie masz do czynienia z objawami uzależnienia od internetu. Zjawisko to jest bowiem coraz bardziej popularne i dotyczyć może już małych dzieci zaabsorbowanych oglądaniem bajek. U starszych przejawia się, jako nadmierne surfowanie po sieci, uzależnienie od gier komputerowych, zwłaszcza tych online będących namiastką rzeczywistości. Równie często zaobserwować można kilkugodzinne oglądanie filmów, notoryczne, korzystanie z portali społecznościowych i komunikatorów internetowych,. Dużo łatwiej jest rozmawiać na odległość i „spotykać się” w wirtualnym, często anonimowym świecie.
Początkowo Internet a nawet gry komputerowe wywołują uczucie zainteresowania i sprawiają ogromną przyjemność – nikt nie postrzega tego, jako czegoś złego. Na tym bowiem etapie każde dziecko poznaje i wykorzystuje dobrodziejstwa internetu – uczy się nowych rzeczy, szuka rzeczy przydatnych w szkole, słucha muzyki. Dopiero stopniowo, z czasem poświęca na to coraz więcej czasu i uwagi, aż do momentu, w którym przestaje mieć nad tym kontrolę. Traci panowanie nad czasem, który spędza przed komputerem czy nad telefonem. Dochodzi do takiej sytuacji, że cała jego uwaga skupiona jest na tych urządzeniach, na bok odchodzą wszystkie sprawy dnia codziennego, a sam internet staje się wyłącznie pożeraczem czasu.
Podsumowując należy stwierdzić, że gry komputerowe same w sobie nie są złe, podobnie, jak cały internet. Ważne, żeby dzieci używały gier komputerowych dedykowanych dla swojego wieku. Gry komputerowe wpływają na refleks, czas reakcji, rozwijają kreatywność i wyobraźnię. Czasami mogą nawet pomóc w nauce języka (gry sieciowe zazwyczaj wymagają posługiwanie się językiem obcym). Internet pomaga w nauce- zastępuje niegdyś używane encyklopedie. Pozwala uczyć się nowych umiejętności, kontaktować się z innymi ludźmi, uczyć się języków.
Pamiętajmy tylko, że to od nas wyłącznie zależy, na jakich treściach skupiają się nasze dzieci i ile czasu poświęcają na czas spędzony z telefonem czy przed komputerem. Problem pojawia się w momencie, kiedy dziecko nie ma wyboru i traktuje internet, jako zastępstwo całej reszty. Nie możemy jednak dążyć do skrajności- całkowicie zabraniać lub pozwalać na korzystanie z internetu bez jakiejkolwiek kontroli. Nie jest dobrą drogą ani demonizowanie internetu, ani też uważanie, że problem uzależnienia od internetu wśród dzieci nie istnieje.
Artykuł został napisany na podstawie wywiadu przeprowadzonego z Kamilem Kosem – psychologiem BetaMed, zajmującym się w swojej pracy badawczej tematyką cyberprzestrzeni oraz uzależnieniami od internetu i gier komputerowych.
Jeśli chcesz porozmawiać lub skorzystać z konsultacji to wykonaj pierwszy krok
i umów się do naszej Poradni Psychologicznej w Centrum Medycznym BetaMed
32 420 29 00 .
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analityczne | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin to store the user consent for cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-reklama | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to store the user consent for cookies in the category "Advertising". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_dc_gtm_UA-10373125-1 | 1 minute | No description |
_hjSession_689398 | 30 minutes | No description |
_hjSessionUser_689398 | 1 year | No description |
cookielawinfo-checkbox-inne | 1 year | No description |
cookielawinfo-checkbox-niezbedne | 1 year | No description |
cookielawinfo-checkbox-wydajnosc | 1 year | No description |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
test_cookie | 15 minutes | The test_cookie is set by doubleclick.net and is used to determine if the user's browser supports cookies. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_gat_UA-10373125-1 | 1 minute | A variation of the _gat cookie set by Google Analytics and Google Tag Manager to allow website owners to track visitor behaviour and measure site performance. The pattern element in the name contains the unique identity number of the account or website it relates to. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minutes | Hotjar sets this cookie to detect the first pageview session of a user. This is a True/False flag set by the cookie. |
_hjFirstSeen | 30 minutes | Hotjar sets this cookie to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether it was the first time Hotjar saw this user. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minutes | Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's pageview limit. |
_hjIncludedInSessionSample | 2 minutes | Hotjar sets this cookie to know whether a user is included in the data sampling defined by the site's daily session limit. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
pll_language | 1 year | The pll _language cookie is used by Polylang to remember the language selected by the user when returning to the website, and also to get the language information when not available in another way. |