Sposoby na dobre samopoczucie po nocy sylwestrowej

Już za kilka dni ostatnia, szalona noc w roku – Sylwester! Jej skutki w postaci bólu głowy, światłowstrętu, wymiotów, mdłości, suchości w ustach czy braku apetytu, mogą dać się odczuć następnego dnia wielu osobom. Co zrobić by rano zmniejszyć objawy zatrucia alkoholem?

Czym jest kac?

W wyniku zażywania alkoholu etanolowego, na skutek jego metabolizmu powstaje aldehyd octowy. Związek ten trafia do krwioobiegu, a następnie do wątroby, która różnymi procesami stara się wydalić wspomniany kwas. W sytuacji, gdy alkohol jest przyjmowany szybko i w dużych ilościach, jego nadmiar gromadzi się we krwi.

W wyniku procesów jakie zachodzą w wątrobie aldehyd octowy zamienia się w kwas octowy. Na samym końcu zamienić się w dwutlenek węgla i wodę. Opisany proces jest dość powolny, bowiem w ciągu godziny rozkłada się jedynie ok 20 ml alkoholu. Łatwo zatem przeliczyć ile potrzeba na zmetabolizowane 100 ml czystego alkoholu. Spożycie alkoholu w dużej ilości rozregulowuje absorbcję wody w nerkach w efekcie czego nasila się oddawanie moczu. Może się to skończyć odwodnieniem powiązanym z wypłukaniem z organizmu witamin i minerałów. Podczas procesu mającego na celu wydalenie alkoholu powstaje m.in. kwas mlekowy. Dodatkowo zakwasza on organizm, zwiększając ilość wolnych rodników, które działają bardzo niekorzystnie na cały organizm.

Co możemy zrobić przed zabawą, aby zminimalizować skutki w dniu następnym?

  • porządnie nawodnić organizm, najlepiej wodą niegazowaną wysokozmineralizowaną – i w taką samą wodę zaopatrzyć się na następny dzień, można do wodydodać owoce cytrusowe, aby zapewnić sobie dodatkową porcję witaminy C
  • spożyć witaminę C w postaci suplementu lub przygotować pożywienie bogate w tę witaminę, np. zupę ogórkową lub kapuśniak, wodę z cytrusami. Zdecydowanie najlepszym wyjściem będzie przyjęcie np. 2000 mg witaminy C i zjedzenie posiłku w nią bogatego.
    Witamina C zawarta jest w:

    • dzikiej róży
    • papryce
    • pomarańczach
    • papai
    • jarmużu
    • brukselce
    • czarnych porzeczkach
    • kiwi
    • kapuście i ogórkach kiszonych – w zupie z kapusty lub z ogórków kiszonych, w soku oraz w samym warzywie
    • mandarynkach
    • grejpfrutach
    • pomidorach
    • cytrynie
  • aby opóźnić proces rozkładania alkoholu, przed imprezą, najlepiej godzinę lub dwie przed, zjedz tłusty posiłek, ponieważ tłuszcz spowalnia przenikanie alkoholu do krwi
  • zostaw otwarte okno przed wyjściem i przewietrz w sypialni, po powrocie do domu nie zamykaj okna, śpij przy takim, które pozwala na to, aby do pokoju wpadało świeże powietrze
  • postaw przy łóżku wodę, abyś w nocy mógł szybko ugasić pragnienie

W trakcie imprezy:

  • postaraj się nie mieszać alkoholi
  • pomiędzy kolejnymi porcjami alkoholu rób przerwę, aby nie zgromadzić go za dużo na raz, to powoduje większą jego koncentrację w krwi, gdy wątroba nie nadąża ze swoją pracą
  • jeżeli jesteś osobą palącą postaraj się ograniczyć palenie
  • raz na jakiś czas napij się nieco wody np. z cytryną

Ale co zrobić, gdy ten artykuł czytasz nie przed imprezą, ale dopiero po?

  •  z samego rana warto jest wziąć prysznic w chłodnej wodzie, ponieważ to orzeźwia organizm
  • jeżeli mamy możliwość zjedzenia kapuśniaku, zupy ogórkowej lub tłustego rosołu (także bulionu warzywnego, zupa nie musi być na mięsie, ale musi być tłusta) – to zróbmy to, najlepiej taką zupę zjeść kilkukrotnie w ciągu dnia
  • należy nawadniać organizm – najlepiej wodą, można do takiego napoju dodać miód oraz nieco soli, aby uzupełnić mikro i makroelementy
  • warto wspomagać organizm naturalnymi sokami owocowymi lub warzywnymi. Należy uzupełnić poziom witaminy C w organizmie, można przyjąć suplement z witaminą C, np. rano, po południu i na wieczór, np. po 1000mg. Uwaga – przekroczenie zapotrzebowania na witaminę C może skończyć się lekką biegunką
  • dobrze jest napić się dobrej kawy, ponieważ pomoże ona w walce z bólem głowy
  • od dawien dawna wiadomo, że na „kaca” dobrze jest zjeść coś tłustego, ale należy takie posiłki jeść w niewielkich ilościach, aby nie dokładać organizmowi kolejnych obciążeń.

Z powyższych punktów wynika, że jednym z lepszych środków będzie wcześniejsze przygotowanie zupy  – kapuśniaku czy kwaśnej zupy ogórkowej (ale również fantastycznie pomoże rosół).  Zupa to świetne remedium! W przypadku braku apetytu możemy ją jedynie wypić, jest łatwiej trawiona niż tłuste i ciężkie posiłki. Ma dużą ilość wody oraz witaminę C (dzięki wspomnianej kapuście kiszonej czy kiszonym ogórkom). Zawiera także inne minerały i witaminy, których nasz organizm potrzebuje po nadwyrężeniu go alkoholem.

W sklepach dostępne są soki z kwaszonych warzyw – ogórków, kapusty, buraków czy soki wielowarzywne, jeżeli nie mamy takich w pobliskim sklepie, zawsze możemy poratować się ogórkami kiszonymi w torebce czy słoiku i poprostu wypić z nich wodę, ale należy uważać by ogórki były ukiszone a nie zakwaszone octem, w takim przypadku możemy nie odczuć żadnej poprawy a wręcz przeciwnie.

Podczas imprezy a także po niej warto sięgnąć po suplement z witaminą C.

Udanej zabawy sylwestrowej!