Smoothie – moda, czy składnik zdrowej diety?

smoothies - poradnik

Czym tak naprawdę jest smoothie, które podbiło niejedno serce, zwłaszcza osób starających się być fit i stało się tak modne w ostatnim czasie?

Można powiedzieć, że właściwie, to jeden z rodzajów koktajli, przygotowywany na bazie warzyw i owoców. Czy jest ono na tyle pożywne, że może zastąpić posiłek? Jak często je pić? Z jakich owoców najlepiej przyrządzać? Poniżej kilka faktów i mitów na ten temat.

 

Czy smoothie może zastąpić posiłek?

Zdecydowanie tak, bowiem przygotowywane jest z warzyw lub owoców, czyli pożywnych składników, które są nieodłącznym elementem naszej diety. Smoothie zazwyczaj powinno się pić rano np. na drugie śniadanie (surowe warzywa i owoce zdecydowanie lepiej trawią się na pusty żołądek); jeśli będzie zawierało dodatek białkowy, powinno zostać wypite po treningu. Koktajle warzywno-owocowe zawierają także dużo cennego błonnika, który korzystanie wpływa na perystaltykę jelit.

 

Dlaczego warto je pić?

Na uwagę zasługuje fakt, że smoothie, to doskonały sposób na uzupełnienie w swojej diecie ilości warzyw, owoców a tym samym witamin i minerałów. Zdecydowanie może on zastąpić posiłek i dostarczyć nam tym samym odpowiedniej ilości kalorii. Poza tym można go łatwo i szybko przygotować a przy tym jest to posiłek sycący. Dodatkowo pomaga zrzucić zbędne kilogramy, dostarczając równocześnie wiele antyoksydantów, których zadaniem jest wzmacnianie układu odpornościowego.

Zaletą smoothie jest niewątpliwie fakt, iż warzywa i owoce można połączyć z innymi pełnowartościowymi składnikami np. jogurtem czy odżywką białkową. Można dodawać także składniki takie, jak: awokado, nasiona chia, masło orzechowe, które są źródłem zdrowych tłuszczy.

Zdecydowanie też wpływa na oczyszczenie organizmu (pozwala na pozbycie się toksyn), pomaga zachować blask skóry, jego zaletą jest lekkostrawność.

 

Jak zrobić najlepsze smoothie?

Nie należy robić smoothie z samych owoców, bowiem przygotowujemy wtedy swego rodzaju cukrową bombę. Dobrym pomysłem jest dodawanie oprócz jogurtu czy wody np. soku, mleczka kokosowego, jak i warzyw: buraczków, jarmużu, szpinaku itp.  Owoce powinny być bardzo dojrzałe. Np. w przypadku bananów najlepsze będę te, na których widać już brązowe plamki. Oznaczają one, że zawarta w nich skrobia przekształciła się w cukier. Takie banany też zdecydowanie lepiej będą się trawiły, nie powodując przy tym wzdęć i bólów brzucha. Aby przyspieszyć dojrzewanie owoców można umieścić je w szczelnej, papierowej torbie. Niektóre z owoców, jak np. jabłka, pomidory, gruszki i papryka wytwarzają etylen, który dodatkowo przyspiesza ich dojrzewanie. Warto pić także zielone smoothie, które oprócz tego, że są bardzo korzystne dla zdrowia pozwalają na wprowadzenie do diety więcej zielonych warzyw.

 

Spróbujcie naszych przepisów na zdrowe i pyszne smoothie:

  • zielone – awokado, jabłko, banan, garść szpinaku lub jarmużu, sok jabłkowy, owoce kroimy, dolewany sok jabłkowy
  • melonowo-gruszkowe: ½ melona, gruszka, ogórek zielony, 2 łyżeczki miodu lub syropu klonowego, zimna przegotowana woda
  • pomarańczowe: 1 mango, 1 pomarańcza, 200ml mleka kokosowego, sok z ½ cytryny, kawałek świeżego imbiru, nasiona chia
  • z płatkami owsianymi: 250ml mleka, 2 banany, ¼ szklanka płatków owsianych, 50g leśnych owoców (malin, jagód, jeżyny, porzeczki, borówki), 2 łyżeczki miodu

Kto powinien pić smoothie?

Wszyscy! Picie smoothie sprawdzi się zwłaszcza w kontekście osób, które chciałyby zacząć jeść więcej owoców i warzyw, lepiej się odżywiać, tym samym wprowadzić do swojej diety więcej posiłków roślinnych i część tradycyjnych posiłków zastąpić zdrowszą wersją.

 

 

Źródła:
https://www.codzienniefit.pl/2016/09/smoothie-czy-moze-zastapic-posilek-przepisy-na-smoothie.html
https://polki.pl/dieta-i-fitness/zdrowe-odzywianie,dietetyczne-smoothie-6-najlepszych-przepisow,10039923,artykul.html