Prawidłowa postawa ciała

Man with neck and back pain. Man rubbing his painful back close up. Pain relief concept

Man with neck and back pain. Man rubbing his painful back close up. Pain relief concept

Jak utrzymać prawidłową postawę ciała?

Praca w niewygodnych pozycjach, czy długie godziny spędzone przed komputerem – to tylko niektóre z przyczyn wad postawy. Musimy pamiętać, że utrzymanie prawidłowej postawy ciała, a tym samym zdrowego kręgosłupa to  przede wszystkim efekt codziennych, dobrych przyzwyczajeń. Warto zatem zacząć stosować się do cennych rad, dzięki którym być może unikniemy wady postawy. Pamiętajmy! Utrzymywanie prawidłowej postawy ciała to rzecz, której powinniśmy przestrzegać.

Sposoby na utrzymanie prawidłowej postawy ciała:

 

Krok 1. ODDYCHANIE

W pierwszym kroku zaczynamy od podstawowej czynności dnia, czyli oddychania. Tutaj najistotniejsza jest samoświadomość wszystkich naszych części ciała, których będziemy używać zarówno do siadania, jak i do stania.  Oddychaj głęboko – w ten sposób dotlenimy cały organizm. Następnie powtórzmy to kilka razy, tak aby klatka piersiowa oraz ramiona mogły swobodnie unosić się ku górze. Dzięki unoszeniu się i opadaniu ramion poprawimy funkcjonowanie mięśni pleców, brzucha jak również zrelaksujemy się.

Krok 2. SIEDŹ I STÓJ W PRAWIDŁOWY SPOSÓB

W zależności od sytuacji i pozycji, w której akurat się znajdujemy, zawsze powinniśmy pamiętać o właściwej dla naszego kręgosłupa pozycji. Ze względu na to, że napięcie gromadzi się głównie w szyi i plecach w konsekwencji ramiona wysuwają się w przód i w górę,
a tym samym sylwetka garbi się.

Aby tego uniknąć siedząc na krześle barki powinny być rozluźnione, skierowane w dół i lekko cofnięte do tyłu. Kręgosłup powinien być zrelaksowany i usytuowany w kształt litery J, a nie zgarbiony, jak litera C. Podudzia trzymajmy równolegle do podłoża oraz unikajmy zakładania nogi na nogę.

Natomiast kiedy stoimy utrzymujmy ramiona na tym samym poziomie, nie unośmy ich
w kierunku uszu, brzuch trzymajmy wciągnięty, a stopy lekko rozstawione. Dzięki temu zachowamy prawidłową postawę ciała oraz atrakcyjny wygląd, nasz krok będzie sprężysty,
a ruchy płynne.

Krok 3. NAPNIJ SWÓJ BRZUCH

Kolejnym krokiem w drodze do utrzymania prawidłowej pozycji ciała jest napięcie mięśni brzucha. Napinając mięśnie brzucha poczujemy jak pracują. Musimy wystarczająco wciągnąć brzuch, tak by wyraźnie poczuć wsparcie odpowiednich mięśni w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała. Pamiętajmy, że nie musimy wciągać brzucha do utraty tchu – wystarczy, że wciągniemy go do momentu aż poczujemy, że pracuje.

Krok 4. UTRZYMAJ BIODRA W LINI RAMION

Ponieważ plecy mają dwa naturalne wygięcia – jedno na górze, a drugie na dole, nasze biodra znajdują się na dole drugiego wygięcia. Powinniśmy postarać się, aby ramiona pozostawały
w tej samej linii co nasza miednica.

Krok 5. KONTROLUJ SWOJĄ POSTAWĘ

Pamiętajmy o nieustannym kontrolowaniu swojej postawy. Kiedy już wejdzie nam to w zdrowy nawyk szybko zorientujemy się, że przybrana nieprawidłowa postawa ciała jest wygodniejsza tylko na krótką chwilę. Powinniśmy mieć świadomość tego co robimy źle i ćwiczyć np. przed lustrem. Przyjrzyjmy się swojemu ciału w domu, a nawet w lustrzanych witrynach sklepowych, by upewnić się, że utrzymujemy prawidłową postawę ciała.

Krok 6. WESPRZYJ SIĘ ERGOMETRIĄ

W następnym kroku użyjmy odpowiednich przyrządów. Ze względu na wykonywaną przez nas pracę czasami utrzymywanie właściwej pozycji może być utrudnione. Zatem, jeśli w pracy siedzimy przy biurku może to negatywnie wypłynąć na nasz kręgosłup. Dlatego właśnie jedną z opcji jest wyposażenie się w jedno z wielu ergonomicznych narzędzi, które mogą okazać się pomocne w utrzymaniu prawidłowej postawy ciała. Jest wiele sklepów oferujących narzędzia podtrzymujące nogi, plecy, ramiona, czy ręce. Jedne z przydatniejszych i najbardziej popularnych akcesoriów to specjalne krzesła, dzięki którym będzie mogła odpocząć wrażliwa część szyi, ramion oraz dolny fragment pleców.

Podsumowując. Wszyscy jesteśmy narażeni na wady postawy, jak : ból kręgosłupa, skolioza, czy skrzywienie kręgosłupa. Każdy z nas chce tego unikać, ale codzienne czynności, szkodliwe przyzwyczajenia, a przede wszystkim specyfika pracy jaką wykonujemy nie ułatwia nam utrzymywania prawidłowej postawy ciała. Warto zatem zastosować się do powyższych wskazówek i wykształcić nowe, zdrowsze nawyki, które będą towarzyszyć nam na co dzień. Efektywne sposoby na proste plecy jak widać nie muszą być skomplikowane. W ogólnej mierze wszystko zależy od naszej dbałości o prawidłowy wygląd pleców i ramion,  sumienności, systematyczności, a przede wszystkim silnej woli. Im wcześniej zaczniemy tym lepiej – w końcu prosty kręgosłup to efekt drobnych, codziennych przyzwyczajeń.

Nieprawidłowa postawa ciała, niekontrolowany oraz niewłaściwy ruch, znacznie zwiększa ryzyko urazów kręgosłupa. Wówczas najbardziej narażony na urazy jest odcinek lędźwiowy, L4L5, tu skupiają się największe siły.

W tym przypadku oferujemy:

  • Hydroterapię
  • elektroterapię (usługa dostępna również w ramach umowy z NFZ
  • laseroterapię (usługa dostępna również w ramach umowy z NFZ)
  • magnetoterapię
  • światłolecznictwo
  • krioterapię ogólną i miejscową
  • leczenie ultradźwiękami (usługa dostępna również w ramach umowy z NFZ)
  • terapia uciskową
  • falę uderzeniową

 

Jeśli zmagasz się z problemem bólu pleców, nie czekaj – umów się na wizytę:

do Neurologa

do Poradni Rehabilitacyjnej

lub skorzystaj z zabiegów rehabilitacyjnych

Zadzwoń i umów się na wizytę:   32 420 29 00  519 308 200

 

Artykuły:

https://portal.abczdrowie.pl/sposoby-na-proste-plecy