Pikantne potrawy

Przyprawy w miseczkach

Czy pikantne potrawy są zdrowe?

Eksperymentowanie w kuchni dla wielu z nas to ogromna przyjemność, którą dodatkowo możemy dzielić się z naszymi bliskimi przyrządzając pyszne dania. Nie wszędzie dominuje pikantna i aromatyczna kuchnia jak np. w Ameryce Południowej oraz Azji, gdzie przyprawy to podstawa każdego posiłku. Jednak jak się okazuje także w Polsce spotkać można pasjonatów silnie aromatycznej kuchni zajadających się tajskimi lub meksykańskimi przysmakami.

Zanim jednak przystąpimy do gotowania ostrych dań zadajmy sobie pytanie, czy możemy jeść mocno przyprawione pikantne potrawy.

 

Jak pikantne potrawy działają na nasz organizm?

Opinie na temat pozytywnego, bądź negatywnego wpływu ostrych dań na nasz organizm wciąż są podzielone. A to, czy możemy pozwolić sobie na pikantne potrawy w głównej mierze uzależnione jest nie tylko od naszych upodobań kulinarnych, ale przede wszystkim stanu naszego zdrowia.

Sprawdźmy, więc co tak naprawdę kryje się za niektórymi przyprawami i jak działają na nasz organizm.
Zaletą ostrych dań z dużą zawartością przypraw takich jak papryczki chili, pieprz, czosnek czy imbir jest zabijanie przez nich niepożądanych w naszym organizmie bakterii dostających się do naszego organizmu wraz z pokarmem.

 

W Polsce jednym ze zdrowych oraz niezwykle aromatycznych przypraw jest czosnek. Nie każdy o tym wie, że zawarta w czosnku allicyna działa przeciwbakteryjnie. Dlatego właśnie w wielu domach do dzisiaj czosnek stosuje się jako naturalny antybiotyk, którego lecznicze działanie przynosi niezwykłe rezultaty. W skład tej magicznej przyprawy wchodzą również potas, żelazo, fosfor oraz witaminy z grupy B i C. Dzięki stosowaniu czosnku łatwiej uporamy się ze stanem zapalnym gardła, infekcjami górnych dróg oddechowych, czy uciążliwym katarem. Co więcej czosnek przeciwdziała miażdżycy oraz pomaga obniżyć poziom cholesterolu.

Kolejną ostrą przyprawą zawierającą ogromną dawkę witaminy C jest papryczka chili. Zawarta w papryczkach kapsaicyna odpowiedzialna za ostry smak przynosi nam również inne korzyści w postaci poprawy samopoczucia oraz uwalniania endorfin nazywanych potocznie hormonami szczęścia. Okazuje się również, że papryczka niweluje ryzyko występowania chorób niewydolności serca, jak również cukrzycy, nadciśnienia, a nawet osteoporozy. Ponadto ostre papryczki chili pomogą nam w problemie z zapaleniem zatok. Dodając je do naszych potraw wspomożemy również układ trawienny, przemianę materii oraz zadbamy tym samy o prawidłowa masę ciała. Zawartą w papryczkach chili kapsaicynę znajdziemy także w curry, czarnym pieprzu i pieprzu syczuańskim.

Kiedy musimy unikać ostrych potraw?

Nie każdy może pozwolić sobie na delektowanie się ostro przyprawionymi daniami. Odradza się spożywanie ostrych dań osobom borykającym się z problemami takimi jak:

  • choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy
  • zespół jelita drażliwego
  • trądzik
  • cera naczynkowa
  • zgaga

Co jeszcze powinniśmy wiedzieć o ostrym jedzeniu?

  • Częste spożywanie ostrych potraw może z czasem stępić wrażliwość kubków smakowych
  • Powinniśmy unikać bezpośredniego kontaktu pikantnych potraw ze skórą, gdyż mogą one wywołać podrażnienie lub nas uczulić
  • Potrawy zawierające kapsaicynę podnoszą temperaturę ciała – potęgując pocenie
  • Ostre jedzenie usprawnia i przyśpiesza metabolizm. Jest pomocne w procesie odchudzania się
  • Pikantne potrawy wspomagają układ odpornościowy, pomagają zwalczać infekcje

https://www.cefarm24.pl/czytelnia/porady-zywieniowe/dieta-na-ostro-czy-pikantne-jedzenie-szkodzi/