Korzyści płynące ze spożywania buraków

dzien buraka

Buraki są skarbnicą składników odżywczych i witamin

Są one jednym z najlepszych i najtańszych warzyw dostępnych niemal w każdym sklepie spożywczym. Zacząć należy od tego, że przede wszystkim jest to żywność lokalna, czyli zdecydowanie lepsza dla nas niż warzywa z bardzo dalekich regionów. Nasze organizmy znają buraki od wieków i nie musiały one przebyć zbyt odległej drogi, by dotrzeć na nasze talerze, co jest korzystne ponieważ im dłuższy transport, tym więcej środków chemicznych trzeba zastosować. Można je przyrządzić na bardzo wiele sposobów począwszy od tartych buraków, przez buraki pieczone w ćwiartkach na zupach krem i zakwasie buraczanym skończywszy.

Buraki m.in:

  • zawierają duże ilości witaminy C, betalainę oraz karotenoidy – są to silne antyoksydanty, działają przeciwzapalnie oraz ograniczają powstawanie wolnych rodników, co jest ważne m.in w profilaktyce przeciwnowotworowej, ale także dla zachowania młodego wyglądu,
  • azotany zawarte w burakach dostarczają tlenku azotu do organizmu, mają wpływ na normalizację ciśnienia krwi,
  • są bogate w kwas foliowy, co ma wpływ na obniżenie homocysteiny, która z kolei ma wpływ na właściwą pracę serca,
  • betanina w połączeniu z imbirem ma wpływ na zmniejszenie stanów zapalnych,
  • betaninaa i metionina wspierają organizm podczas procesów detoksykacji,
  • mają wpływ na utrzymanie właściwego poziomu cholesterolu,
  • sok z buraka wpływa na wydolność organizmu, o czym doskonale wiedzą sportowcy.

 

Buraki służą zwłaszcza wegetarianom – są bardzo popularne wsród sportowców odżywiających się w ten alternatywny sposób. Od dawien dawna uznawane są za jeden z najlepszych, naturalnych środków krwiotwórczych. Dzięki temu są doskonałym środkiem zwłaszcza dla obficie miesiączkujących kobiet, codziennie wypita szklanka zakwaszonego soku z buraka wzbogacona natką pietruszki pomoże w walce z anemią.

Witaminy zawarte w burakach:

  • witamina A,
  • witamina E,
  • witamina K,
  • witamina C,
  • witamina B6,
  • tiamina,
  • ryboflawina,
  • niacyna,
  • kwas foliowy.

 

Minerały zawarte w burakach:

  • cynk,
  • fosfor,
  • magnez,
  • potas,
  • sód,
  • wapń,
  • żelazo.

 

UWAGA!
Buraki, zwłaszcza po ugotowaniu, mają wysoki indeks glikemiczny, dlatego u osób z podwyższonym poziomem cukru we krwi, burak powinien być spożywany umiarkowanie. Należy zwłaszcza zwrócić uwagę na buraki w formie soku czy barszczu, bowiem po wyciśnięciu buraka i wypiciu szklanki soku, zawartość cukru jest większa niż w takiej samej szklance wypełnionej cząstkami buraka, czyli takiego, który zostanie zjedzony w całości.